Drie manieren om een kind te helpen in zijn of haar ontwikkeling

This page is not available in your language and is displayed in Dutch. You must speak and write in Dutch to be able to work as a childminder in the Netherlands.

Kinderen hebben vanuit zichzelf de drijfveer om te leren. Ze zijn nieuwsgierig. Ze willen de wereld ontdekken en onderzoeken! Leren en plezier maken gaan dus hand in hand. Maar hoe kun jij kinderen helpen in hun ontwikkeling?

1 - Kijken, kijken, kijken…

Je kunt een kind helpen om spelend te leren door goed aan te sluiten bij de interesses en het tempo van het kind. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wat zijn of haar interesses zijn, en wat zijn of haar tempo is. Dit doe je door goed naar het kind te kijken: wat doet het kind? Wat trekt zijn of haar aandacht? Wat onderzoekt het kind? En met wie en wat speelt het kind?

Heb je dat in beeld? Biedt dan een activiteit aan die daarbij past. Door ervoor te zorgen dat de activiteit past bij het niveau van het kind, zorg je ervoor dat het kind wordt uitgedaagd om te leren. Maar raakt het kind niet overweldigd. Reageer daarnaast op acties van het kind. Daarbij kun je vragen stellen om het denkproces te stimuleren of geef je ze opdrachten die net iets verder gaan dan waar ze zelf mee bezig zijn.

 

Workshop

Natuurlijk willen we ieder kind stimuleren in zijn of haar ontwikkeling. Maar stimuleren we de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong ook? In de workshop Ontwikkelingsvoorsprong ga je aan de slag met hoe je voorsprong kunt signaleren. Zodat je ook deze kinderen op de juiste manier kunt uitdagen en begeleiden.

Workshop Ontwikkelingsvoorsprong

2 - De ‘zone van naaste ontwikkeling’

Wat? Ja. De ‘zone van naaste ontwikkeling’. We leggen het je uit aan de hand van een voorbeeld. Een kind vraagt bij een moeilijke puzzel in eerste instantie om jouw hulp. Elke keer dat hij of zij om hulp vraagt, geef je die ook. Op een gegeven moment gaat het, het kind lukken om de puzzel alleen te maken. Dit proces noemen we de ‘zone van naaste ontwikkeling’. Oftewel: kinderen laten zelf zien ergens interesse in te hebben, maar kunnen het nog niet zonder hulp uitvoeren.

Ben jij dan de enige die ze in de ‘zone van naaste ontwikkeling’ kan brengen? Nee. Ook kinderen die al iets verder zijn in hun ontwikkeling kunnen andere kinderen hierin brengen. Zien wat een ander al kan, kan voor een kind ook een motivatie zijn om iets te gaan proberen. En te gaan oefenen.

3 - Zorg voor uitdagende activiteiten en spelmaterialen

Herken je dat? Kinderen die helemaal opgaan in hun spel? Genieten he! Ze zijn dan heel geconcentreerd en gemotiveerd. En beleven zichtbaar plezier in hun spel. Dit intensieve spelen is een hele belangrijke leerervaring voor een kind. De verbeelding en het denkvermogen draait dan op volle toeren.

Het opgaan in hun spel gebeurt alleen niet zomaar. Dit ontstaat wanneer het spel precies aansluit bij de interesses en het niveau van het kind. Als het spel te moeilijk of te gemakkelijk is, kunnen ze niet goed opgaan in hun spel. Het helpt wanneer jij rustig aanwezig bent. Zorgt voor een fijne sfeer en voor uitdagende activiteiten en spelmaterialen die bij het kind passen.